torsdag 1 januari 2015

min årets - att hitta hem

Tema 1: Jag har tagit tag i saker och blivit en lyckligare människa.

Tema 2: Har det inte varit väldigt mycket dvärgar?

Samtalsämne: Tiggande romer och Sverigedemokraterna.

Fenomen som prövat min syn på människan som i grunden god och välvillig 1: Människorna i diskussionsgrupper om föräldraskap och Vetlanda som jag varit delaktig i på Facebook. Make till lättkränkta nötter som tror de kan säga vad som helst i skyddet av en skärm får man leta efter!

Nyårslöfte 1: Inte lägga någon tid eller energi på diskussionsgrupper på Facebook.

Fenomen som prövat min syn på människan som i grunden god och välvillig 2: Sverigedemokraterna fick 13 %. i riksdagsvalet. Make till lättkränkta nötter som tror de kan säga vad som helst i skyddet av en skärm får man leta efter!

Nya smeknamn: "Mammis", "Mimmi" och "Vera".

Hypokondriutbrott: När jag var säker, alltså 100 % säker på att vi hade fått vägglöss och grät en hel dag. Vägglöss drabbar nämligen ofta småbarnsfamiljer som 1) bor i svennebananvillakvarter där grannarna som längst tar sig till charter i Grekland och 2) som själva aldrig reser bort.

Stil: Tänk er soc-tant som egentligen vill klä sig som Jessa i Girls och tjejerna i First Aid Kit men som får nöja sig med att dra ner på svart, dra upp på hippieliknande örhängen och köpa en gul kofta. 

Dream come true: Huset på landet. Nu har jag både myntaodling och träd att hänga gungor i!!

Nyårslöfte 2: Prenumerera på en dagstidning eller åtminstone börja betala för journalistik.

Starstruck: Utbildningen med min idol Petra Krantz-Lindgren!

Årets mest ofördelaktiga affär: Träningskortet. Jag har betalat ca 200 kr per träningstillfälle.

Årets sammanträffande: Det föll sig så att vi numera har två bilar vars färger och storlek perfekt matchar min kluvna politiska hemvist - en röd kombi och en liten blå Seat.

Nyårslöfte 3: Ha som ambition att alltid göra saker av andra drivkrafter än dåligt samvete!

Låt som jag lyssnat jättemycket på men som jag inte skulle erkänna eftersom den är så himla ocool: Undo med Sanna Nielsen.

Bästa redskap: Högtryckstvätten.

Politiska korrekthet: Skaffat fadderbarn.

Egenskaper som försvann: Mörkrädslan och nojorna (utöver hypokondrin då, se ovanstående punkt).

Sak jag numera noterar varje dag som det var längesen jag såg: Att molnen rör sig.

Insikt 1: När jag satt på ett morgontåg mellan Uppsala och Stockholm och hörde en man snarka ljudligt och en kvinna prata högt och alldeles för privat i sin telefon slog det mig - jag är verkligen inget storstadsmaterial längre.

Insikt 2: Om man ska orka springa till ovan nämnda tåg med packning håller det inte att tro att träna är när man går en promenad och röker. 

Nyårslöfte 4: Börja träna

Mest skadedrabbade: Mina barn. En sprang vilse, en fick brännskador, en drabbades av svår allergisk reaktion sen en spricka i handen på det.

Insikt 3: Alltså jag älskar förlossningshistorier! Om det är någon som tror att jag ännu inte hört deras får ni gärna maila den till mig!

Känsla: Det finns ingenting jag inte klarar!

Årets finaste ögonblick: En man som säger till en annan man att "nu jävlar badar vi bort den där depressionen" och sen springer de tillsammans ner i en iskall sjö i Askersund.

Inga kommentarer: