söndag 16 februari 2014

hur ett behjärtansvärt försök kan få motsatt effekt

Som husägare är jag plötsligt intressant för föreningen Villaägarna. Villaägarna säger sig driva frågor som är viktiga för mig. Som att exempelvis avskaffa tillsvidarepriset på el. Om jag här i min medelsvennetillvaro skulle glömma bort att förnya elavtalet när det löper ut så blir det nämligen ett tilllsvidarepris och det priset är mycket dyrare än det andra.

"Som medlem i Villaägarna hjälper du oss att driva viktiga frågor som denna". De kastar dessutom in ett presentkort på Flüggers färg på 100 kronor om jag blir medlem nu.

Som villaägare ska jag alltså tycka att viktiga frågor är = att jag ska få lite gratis färg och att jag ska slippa hålla reda på mitt elabonnemang.

Missförstå mig inte, det är inte det att jag inte förstår poängen med nischade föreningar, de måste finnas och alla måste få driva sina hjärtefrågor. Det är bara det att Villaägarnas brev får mig att känna det jag redan vet - jag är verkligen ingen riktig villaägare. Jag är för teoretiskt lagd, för ointresserad, för ohändig och för driven av andra frågor än de som handlar om hur familjer som har råd att sätta sig i hus ska få det lite lite bättre ekonomiskt.

Ring aldrig tillbaka hit igen.

Inga kommentarer: