måndag 2 september 2013

miljömedveten

Jag hörde en giftforskare på radion i morse och nu kommer ni kanske inte tro era öron, jag som skryter så mycket om att jag sopsorterar och allt men: fy fan vad jag är trött på att vara en tänkande miljömedveten, rättvisemedveten, giftmedveten, köttproducentmedveten konsument. 

Jag tänker så här: kan man inte bara stifta en lag som förbjuder företag att använda giftiga ämnen när de producerar barnmat/sportkläder/grönsaker osv. och låta dem ta lite mer betalt för sina varor? Eller är det att rubba den fria marknadens principer för mycket?

Eller är det egentligen inte så farligt det vi äter och stoppar i oss och på oss och på våra barn utan det blir bara lite hetsigt kring alla larm eftersom vi tillhör tidernas mest ängsliga föräldrageneration? Hur ska man veta? 

Ibland känner jag att det är så ohyggligt låg status i att slänga i en eldoradokyckling i kundvagnen eller köpa ett nytt regnställ till barnen på Lindex - utan att kolla gifthalterna i plasten (hur man nu kollar sånt utan att göra det till ett nördigt fritidsintresse) att det är att jämställa med att gå full med sitt barn på stan. Eller röka. 

Men vet ni. Jag köper massa saker begagnat, det tror jag på! Och tycker är roligt = det blir gjort. Inte gräddfilen dock men efter allt ekologiskt info som florerar på min Facebook så vet jag nu att jag ska välja den som kostar 2 kr mer. Vad bra, då är det bara 2578 andra varor att ta ställning till!

Inga kommentarer: