torsdag 17 december 2015

bajs och bilar, inte visste jag att det var livet?

Jag värmer på kaffet som jag inte vet hur gammalt det är. Från igår? Nej, J måste ha druckit kaffe idag så det kan vara max 7 timmar gammalt. 

Vi är inne på dag 13 av vårdande av barn, nu senast magsjukan, och J har idag varit strandad hemma utan snus. Det låter kanske inte så farligt men det var väl bara en sak av många som dagen bjudit på. Det började egentligen redan vid klockan halv ett inatt när jag slumrande insåg att J fortfarande inte var hemma. Har det hänt något? Nejdå, ingen fara. Puh! Men bilen startar inte. Helvetes jävla skit! Imorgon ska vi lämna in den andra bilen på lagning för 7000, det får inte börja strula med den här också nu, det GÅR inte! På något märkligt vis lyckades jag trots skenande hjärta somna om för att vakna fem timmar senare och tänka helvetes jävla skit! Liv störde mina dagdrömmar om ett fungerande billiv genom att komma in och be att få välling som är lagom varm, ett kex som Vilmer äter på en platta och mjölk i ett bebisglas. Just det var inte särskilt ovanligt, det gör hon varje morgon. Så hon får det. Smakar av vällingen som en riktig vinkännare och tittar på mig för att bedöma om den var godkänd eller inte. Just denna morgon var den det.

Inser att jag i ett svagt svagt ögonblick fyllt bilen med skräp eftersom det är ju så himla smidigt att ta på vägen! (och eftersom jag försöker dölja för J att sopsorteringen för tillfället innehåller möss). Så det blir en tur till sopstationen innan verkstan.  

Dagen fortskred sedan ganska oproblematiskt med endast några mindre omständigheter som inte brukar infalla om torsdagarna; mathandling på lunchen, inköp av snus, hämtning son. På kvällen tog vi en liten utflykt hela familjen till den stillastående bilen. Barnen grät och bländade varandra i ögonen med ficklampan och sladden vi satte mellan det fungerande bilbatteriets minuspol och "en plats på den urladdade bilens motor som är av metall" (källa google) brann upp och vi åkte därifrån med lika många bilar som vi kom dit med, dvs. en. 

Dagens bästa:

  • Jag har hittat en ny bra tid för att åka till återvinningsstationen; strax innan kl. 8 valfri vardagsmorgon. Helt tomt i containrarna och inte en käft där! Bra! 
  • Det faktum att det är så långt till verkstan från mitt jobb gör att jag per automatik utnyttjar min friskvårdshalvtimme för att gå dit! Bra! 
  • Det var inga magsjukeutbrott på vägen till och från den trasiga bilen! Tokbra!

Inga kommentarer: