fredag 1 november 2013

hur man är en bra mamma del 1

Jag tittar på min guldlockiga son där han sitter och busar och fnissar med sin tröja med röda lejon på.

- Pruttmamma! 

Fyra år. Vilken härlig ålder. Han tycker liksom han är roligast i hela världen.

- Kissmamma! 

Vilken härlig kille! Vad det är härligt med barn!

- Knullemamma!
??!! - Vad sa du?
- Knullemamma!

Jag blir helt ställd. Min lilla puttigulleplutt! Ska han redan säga knulla?! Han är ju bara 4 år?! Vad är det med dagis nuförtiden! Ska jag ignorera det? Vart har han lärt sig det? Vi är förvisso inte kända för att prata som att små rosa bomullsmoln far ut genom munnen men knulla är knappast ett vanligt förekommande vokabulär vid middagsbordet. Jag tror faktiskt aldrig han hört någon här hemma säga det, mitt RFSU-engagemang till trots.

När den sista tanken kommer som lyder något i stil med tänk om han säger det i andra sammanhang än hemma? Typ hos svärföräldrarna eller på kyrkans öppna förskola?? Folk kommer ju tro att vi är världens sämsta föräldrar!! så tar jag snabbt beslutet att agera och plötsligt har det där

- Vart har du hört det ordet, vet du vad det betyder? Det är fult, som fan och jävlar, och du vet ju vad som händer när man säger det, då får man avdrag på sitt lördagsgodis! smitit ur munnen och så var det bra med det.

Så det är det som händer när pedagogik ställs mot den egna stoltheten. Bara så ni vet.

(Och ni kan också veta att den enda som brukar få göra avdrag på sitt lördagsgodis, det är jag...).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, klockrent!! Vi har kusinerna hos oss i helgen, igår satt vi alla i bilen och då sa Fanny: "man kan inte säga Q fort tio gånger"!! Du kan ju tänka dig hur det lät sen i bilen. Och jag var tvungen att berätta varför de absolut INTE får dra den leken i skolan!!!! /Lotta

miss orbison sa...

Hahaha vad komiskt Lotta!