söndag 15 september 2013

kyrkovalet

Jag märker att jag idag lever med en kraftigt avvikande åsikt i landet Sverige. Min Facebook svämmar över av uppmaningar att jag måste gå och rösta i kyrkovalet eftersom det annars finns utrymme för Sverigedemokrater att ta makten inom just detta område. Alla tycker. Även människor som själva gått ur Svenska kyrkan tycker att det är viktigt att vi som fortfarande är kvar går och röstar, eller rättare sagt det är faktiskt vår skyldighet om vi vill ha ett mångkulturellt/jämställt/öppet Sverige.

Hoppsan Kerstin.

Min avvikande åsikt består i följande: Jag tycker det är ett så himla dåligt skäl att gå och rösta för att visa vad man inte vill ha. Det är att göra det hela så fasligt enkelt för sig. Är det för mycket begärt av människor att de faktiskt ska skapa sig en åsikt en gång vart fjärde år? Att sätta sig in i vad de själva tycker? Är det det? Kan vi inte bara vända på det och säga att jag röstar idag för att jag tycker vissa frågor är viktiga för mig? Jag tycker jämlikhet/möjlighet att bedriva privat vård/ekologiskt hållbar utveckling är viktigt, därför röstar jag på blablabla. Att vi alltid ska vi dra det där gamla tjatet om Sverigedemokrater. Varför ska allt hela tiden gå ut på att vi ska göra saker av rädsla för något annat? Fattar ni inte att vi måste ta makten över det allmänna utrymmet? (Jag tror det fortfarande finns liiiite av det utrymmet kvar mellan alla debatter med Jimmy Åkesson).

Nä, ansträng er lite, fatta ett beslut om vad ni tycker är bra och följ det. Prata om varför ni tycker det är bra med andra. Skapa dialoger och debatter. Skapa eftertanke hos de som är osäkra. Gör det för att ni tror och vet att det är en bra väg och viktigast av allt - göm inte dina kloka tankar och argument bakom det tradiga jag-gör-detta-för-att-jag-vill-minska-Sverigedemokraters-makt. Nej, du gör det faktiskt för att du är en klok människa med sunda värderingar som du vill sprida. Sluta ge Sverigedemokrater så ofantligt stort utrymme! Jag vill inte prata mer om Sverigedemokrater, jag vill prata om vad jag faktiskt vill ha! Och om denna fantastiska rättighet som vi lever med i Sverige att vi får rösta och tycka och yttra oss och vara med och påverka inte kan få er att pallra er iväg till vallokaler när det är dags då känner jag att ett samhälle fullt av sådana människor kan faktiskt ha ett stort rasistiskt parti i sin riksdag och i sina kyrkor. Drivkraften ska inte vara rädslan för någon annans engagemang (vilket också ger ett ypperligt tillfälle att inte behöva sätta sig in i något annat), det ska ju vara ditt eget engagemang. Testa någon gång att fundera över vad du tycker vet ja, det är inte så farligt.

Och beträffande er som inte ens är med i Svenska kyrkan och tycker en massa om vad jag ska göra och inte göra - sorry men ni har gjort ert val. Om det är så fruktansvärt viktigt för er att kyrkan inte övertas av rasister och homofober då föreslår jag att ni går med igen och verkar för det. Men någonstans under vägen har ni ju fattat ett beslut att detta inte är en verksamhet som är viktig för er och vars värderingar ni delar och jag har verkligen inget emot det men då får ni faktiskt stå för det också.

2 kommentarer:

Tomas sa...

Visst vore det fint om alla hade en vision om vad de ville och tyckte, men det är ju något av en utopi och jag har inga problem med att vädja till minsta motståndets lag om det bidrar till att begränsa rasisternas inflytande.

Och nej, jag är inte medlem i Svenska kyrkan. Är inte döpt så jag fasades ut automatiskt när möjligheten till uttåg infördes. Men kan jag bidra till att minska rasisternas inflytande försöker jag gärna, kalla det pekpinne om du vill.

Tyvärr tror jag att det var rätt längesen politik handlade om att vilja något. Men jag blir gärna motbevisad.

miss orbison sa...

Ja visst vore det fint! En fungerande demokrati förutsätter medborgare som är redo att sätta sig in i olika frågor som rör deras vardag. Att använda sin tänkande förmåga. Jag skulle önska att det inte var så mycket hysch-hysch gällande vad vi tycker politiskt, vad vi röstar på, vad vi tycker osv. Jag vet inte hur många bekantskaper jag har där jag (såklart eftersom jag inte har någon feeling för vad man får fråga och inte) frågat vad de röstar på och nästan alltid fått till svar att "jag är ju inte så insatt men" och "jag vet ju inte så mycket men" sen har de lämnat en massa kloka tyckanden och tankar. Sverigedemokrater däremot kan ställa sig upp och säga hur puckade saker som helst. Det retar mig, vi borde tuffa till oss! Vi är så rädda och osäkra när det kommer till politik. Jag önskar att vi kunde leva i ett samhälle där vi diskuterar oss fram till de bästa lösningarna, där människor lyssnar på varandras argument och där det bästa argumentet vinner. Där man kan slå hål på myter och rena lögner som kommer från rasisternas munnar genom dialog. Jag inser ju att det är en utopi men jag antar att jag vill kämpa för den. Åtminstone genom att få skriva något argt blogginlägg emellanåt ;)

Beträffande kyrkan måste jag ändå säga att jag inte förstår varför man vill vara med och påverka när man samtidigt valt att gå ur. Det måste ju finnas massor av andra sammanhang man medverkar i menar jag där man kan jobba för det man tror på; jobbet, de inskränkta släktingarna, krogen, frikyrkan om man valt en sådan istället osv. Men jag förstår naturligtvis att avsikterna är goda.