söndag 2 juni 2013

att undra något och för en gångs skull inte vara ett dugg ödmjuk

Min chef brukar ofta säga "det är något man kan undra över" om alla möjliga saker. Och jag förstår ju att ni alla undrar vad jag undrar över just nu. Tackar som frågar! Jag undrar över Peace & love festivalen.

Jag var senast på Peace & love för två år sedan. Jag minns att det då var någon typ av publikrekord. Det fullkomligt kryllade av glada festivalbesökare och det var snudd på att de där musikprettorna började tala om att det nästan blivit för stort, att det gör något negativt med stämningen när kreti och pleti kommer dit och bla bla bla (för övrigt samma personer som brukar säga saker som "Jag slutade lyssna på Kent efter deras tredje platta, de blev för kommersiella").

Jag hade tänkt tippa på 25 000 men efter att ha varit inne och läst på Wikipedia får jag följande information:

Sedan år 2009 har Peace & Love varit Sveriges största festival. 2011 såldes 50 000 biljetter till festivalen. Den 28 maj 2013 meddelande man att ställer in festivalen 2013 och begär sig själva i konkurs på grund av för låg biljettförsäljning.

Hur kan man gå från störst till konkurs på mindre än två år. Kan någon berätta det för mig? För jag tänker varken anklaga de så kallade illojala festivalbesökarna eller de som köper biljetten för sent. Jag anklagar de som är ansvariga för Peace & love-festivalen. Alltså, har man typ ingen buffert? Eller utgår man från att det ska bli slutsålt och gör sina beräkningar efter det? Måste man inte tjänat ganska mycket pengar när man är Sveriges största festival med 50 000 besökare och borde man inte då lagt undan lite? Alternativt investera i något bra? Jag förstår faktiskt inte. 4/5-delar av festivalen består ju dessutom alltid av svenska mittemellanband, de kan väl inte vara så jäkla dyra att ta dit?

Alltså förlåt, jag kan ju naturligtvis ingenting om det här. Jag är bara en vanlig svennebanan med lite lån på banken som därför tror att jag har koll på pengar. Men för mig är det konstigt och det är tråkigt att tappa förtroendet för människor. Och kapitalister.

Men samtidigt måste jag ju också få säga så här: Tack som satan för allt kul!

Peace & love 2007

2 kommentarer:

Tomas sa...

P&L har typ aldrig gått mer än runt. Festivalen startade som ett socialt projekt eftersom Borlänge hade stora problem med våld och kriminalitet och kommunen har fått täcka upp förr. Nu blev det väl ohållbart, en orealistiskt stor och dyr kostym.

Hann besöka den två gånger och har många fina minnen med mig därifrån. Väldigt trist att den gick omkull, men med tanke på vilka artister de har presenterat de senaste åren måste det ha varit ett vågspel.

miss orbison sa...

Väldigt stor och dyr! Och aningens kontraproduktivt kanske med tanke på all fylla, misshandel och våldtäkter som äger rum under de där dagarna...