måndag 24 juni 2013

att twittra

Jag är lite trött på de sociala medier jag deltar i, jag blir det ibland, så nu har jag postat min allra första tweet. Jag har förvisso 0 följare så jag är inte helt hundra på vem som kommer läsa den, troligen färre än som läste min C-uppsats. Men ändå!

Jag är inte så säker på det här med Twitter. Måste man hashtagga? Måste man tweeta om sånt som är dagsaktuellt? Måste man vara sig själv? Jag vet inte. Jag konstaterar bara att för det vana tweetögat kommer min uppenbarelse upplevas så som vi vana facebookare upplever det när människor över 50 år hittar till Facebook; de fattar inte riktigt. Skriver konstiga menlösa statusuppdateringar och lägger in foton uppochner - och låter dem ligga kvar för att de inte vet hur man tar bort dem. Eller som min pappa gjorde, skriva en "puss puss älskling"-grattishälsning på vad han trodde var mammas vägg men som visade sig vara en manlig bekants. Så jag konstaterar att jag ska ut och göra bort mig. 

Det gör inget.

Jag är inte heller säker på att jag klarar av det här forumet. Dels för att det verkar vara en kändisklubb där vi vanliga dödliga ska få känna oss glada att få bevittna en konversation mellan Anders Timell och Fredrik Wikingson om vart de ska gå och käka, dels för att jag igår när jag satt och kollade runt fick lite ont i huvudet. Jag tror jag fick informationsöverdos. Vilket leder mig till frågan - om jag känner mig uttråkad på sociala medium, är det då helt vettigt att tänka att lösningen är att hitta ett nytt?

Kanske inte.

Jag säger som jag alltid brukar säga. Jag önskar jag kunde få flytta ut i skogen snart och bli så full av ro och sinnesfrid att jag kan lägga ner allt som har med nätkommunikation att göra till förmån för att plocka svamp. Jag tror det skulle göra mig till en lyckligare och tråkigare människa.
 

                                   

Inga kommentarer: