tisdag 9 april 2013

jobbskadad

Ibland märker jag att jag är jobbskadad. Som när jag skulle lämna in vår bil för många år sedan och inte riktigt förstod hur en bil fungerar.

- Men nu när vi lagat detta med bromsarna så kanske andra saker på bilen också börjar fungera bättre?

Varpå min kollega skrattade åt mig och sa men Veronika, det är en bil, dött material som inte påverkas av nånting, det är ingen människa!

Soctanters utgångspunkt är nämligen att förändring inom ett område kan leda till förändringar inom något annat. Exempelvis kan bättre hälsa göra att du orkar söka ett jobb eller vara mer tydlig gentemot dina barn vilket alltså innebär att vinsterna för bättre hälsa inte enbart är hälsan i sig utan kanske också en bättre inkomst (=mindre stress) eller bättre samspel i familjen.

Så funkar det inte med bilar.

Jag blir också förvånad när jag går till läkaren och de skriver ut någon medicin eller salva för mina besvär utan att ens beröra hur besväret uppkommit och hur jag ska förändra mitt liv för att det inte ska uppkomma igen. Man behöver visst inte göra sådana kartläggningar när det kommer till hosta, eksem och ögoninflammationer.

För socialarbetare är det ibland skönt när saker är vad de ser ut att vara. Jag tror det är därför vi gillar att klippa gräs och rensa avlopp. Det är liksom så himla logiskt vad som behöver åtgärdas och varken handfatet eller avlagringshårbollen i röret protesterar mot den föreslagna åtgärden.

Dock skulle jag inte ha något som helst emot att slippa laga bilen.

Inga kommentarer: