torsdag 23 augusti 2012

frågor för landsbygden

Min kompis som jobbar på tidningen Land har skickat en förfrågan till oss småstadsbor om vilken vi tycker är den viktigaste landsbygdsfrågan.

Landsbygdsfrågor, vad är det?
Menar hon mjölkpriserna?

Sen när jag fått tänka lite kommer jag på några frågor som är viktiga för mig här i småstan. Tillgänglighet är ju viktigt, att kunna ta sig enkelt till och från jobb i andra kommuner, att kunna köpa likvärdiga varor som de större städerna erbjuder, att kunna ta en fika efter kl. 18 och handla på söndagar.

Och utbud är viktigt, utbud av människor (det vore roligt om det fanns fler 20-35-åringar), utbud av matställen (det vore roligt om det fanns färre pizzerior och fler andra alternativ, exempelvis grekiskt eller husmanskost), utbud av ölhak (det vore roligt om man kunde gå till något annat dansställe än hotellet och slippa höra samma låtmedley som för 10 år sen (och som alltid involverar greased lightning)).

Men sen tänker jag, det här är inte landsbygdsfrågor. Den enda frågan är varför jag inte flyttar till en större stad där sådana här saker finns om det nu är så viktigt för mig.

Och jag börjar fundera över varför jag överhuvudtaget flyttade hit.

Och det enda svar jag kan komma på är att man slipper betala pengar för att kunna kissa när man är på stan.

Fast jag vet att det bortom mitt fördunklade sinne finns mer, jag är bara lite off track just nu.

1 kommentar:

Lotta sa...

Förlåt virre, men du är ju sjukt underhållande att läsa om just nu! Jag har bara två saker att säga: 1.stackars Jonas. 2. Tusen kramar till dig min underbara vän!!!