onsdag 17 augusti 2011

ett orginal a la Vetlanda-stil

Jag bor i en frikyrklig småstad. Det gör att man lätt utgår ifrån att folk är på ett visst sätt, exempelvis homofober, machomän eller jägare.

Därför var det så befriande på Maxi idag.

En yngre man och en äldre kvinna står i varsin kö och småpratar. De skulle kunna känna varandra men också inte (så är det också här i småstan, alla pratar med alla, särskilt i sammanhang då man väntar på något).

- Den där kan jag inte med, säger kvinnan och pekar på en löpsedel med Måns Zelmerlöf.

- Jag tycker han är snygg! säger mannen och får mig att nästan ramla omkull på golvet.

Vad sa han?

Samtalet dem emellan ebbar kort efter detta uttalande ut. Mannen ifråga vänder sig då till en mamma med en pytteliten flickbebis i kön, de skulle kunna känna varandra men också inte. De utbyter några ord om hur söt bebisen är och mannen påminner sedan mamman om att prinsessan Victoria ju är gravid nu och att man får hoppas hennes bebis föds samma år och är en pojke för då skulle de två kunna få ihop det.

En så otroligt ocool sak att säga för en kille i Vetlanda.

När det väl är hans tur betalar han för sin 10-kronors-grädde och säger till kassörskan:

- Bäst att storhandla när jag väl är här.

Jag skrattar någon form av befrielseskratt, alldeles för högt naturligtvis. Sen går han.

Jag tror faktiskt att jag blev lite kär i den här personen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

gud vilken härlig kille :)
Blev glad bara av att läsa om honom!
/Linda

Unknown sa...

Han kan väl inte har varit från vetlanda, eller? Jo visst är det så att prata lite här o där med varandra. Det som är fördelen med den här staden är ju att folk är inte rädd att prata med varandra. Men sen är det så här oxå att har man en gång pratat med varandra, tex långa samtal på krogen. några veckor senare låtsas det om som att man aldrig sett varandra.

JohannaH sa...

Vad negativa ni är Blomman och Miss. De människor jag älskar mest i hela världen bor i den här stan och de är allihop helt jävla underbara! Bara för att det inte händer så mycket betyder det ju inte att det står still i hjärna och hjärta hos människorna som bor här, eller?

miss orbison sa...

Förlåt Johanna men jag kommer alltid att prata skit om den här stan. Det är min försvarsmekanism för att jag bor här, jag tycker det är mycket som är förbannat träligt. Trots att även de JAG älskar mest bor här.