onsdag 24 mars 2010

vägen till lycka...

Jag ska från och med nu börja praktisera följande livsregler:

1) Totalignorera sådant som gör dig pressad eller sådant du vet att du inte kommer kunna göra just nu i livet. Typ framgångsrika människors bloggar, artiklar av typen "Jennie sa upp sig och flyttade till New York", lyckliga människors facebook-statusar och överhuvudtaget människor som lever ett liv du skulle vilja leva (i mitt fall gäller det till exempel människor som har drömjobb och föräldrar som får sova mer än 5 timmar i sträck).

2) Umgås enbart med människor som du kan vara helt dig själv med. Om du märker en endaste liten känsla av tillgjordhet hos dig själv - get rid of. Detta är visserligen en aning svårt i praktiken eftersom de flesta av oss har ett gäng vi inte kan komma undan, typ släktingar och jobbarkompisar. Men försök åtminstone minimera tiden de tar av dig.

3) Ha åtminstone ett roligt och eftersträvansvärt mål hela tiden. Det behöver inte vara något bautastort utan ska funka som något att gå och dagdrömma om och en sporre i tillvaron. Jag skulle till exempel vilja gifta mig någongång framöver och då bjuda alla mina fina vänner till en stor fest.

4) Om du befinner dig vid ett livsval eller känner dig bitter - gör en lista för att se vad du väljer, inte vad du väljer bort! Det finns inget som inte en lista kan lösa.

5) Och sen det gamla mantrat: tillräckligt med sömn, musik, rörelse och sociala kontakter!

De här råden har jag kommit på helt själv, är de inte bra? Jag kanske skulle göra mig en karriär som livscoach nu när jag ändå är arbetslös...

3 kommentarer:

HannaUndis sa...

Så sant coachen!

Johanni sa...

jag ska göra en lista! bra förslag!

miss orbison sa...

Gör det, listor är ap-bra! =)