tisdag 9 augusti 2011

lägermackan

När jag var liten åkte jag ibland på läger, antingen med kyrkan eller med gymnastiken. Mitt främsta minne från de här lägrena är att jag inte trivdes. Jag var mörkrädd. Kunde inte sova. Kände mig alltid ensam, grät ganska ofta och det var, åtminstone på gymnastiklägrena, alltid intriger. Att knöka ihop 20 tjejer i 10-årsåldern utan vuxna är nämligen att skapa intriger.

Men det finns en positiv sak jag burit med mig sen det där lägret jag var på när jag var i 6-årsåldern och det är lägermackan*. Det är faktiskt inte förrän idag, när jag brett färdigt min lägermacka och kontrasten till de andra mackorna som består av parmaskinka/pesto/fetaost och tacosås/jalapeño/skinka/ost blir för stor, som jag förstår att den där lägermackan knappast är någon exotisk macka.

Det är en fattigmanskost.

Och det var nog snarare det som var skälet till att dessa serverades till alla barnen i matsalen.
Men det kvittar, det är likväl förbenat gott!

* En lägermacka består av ett lager ketchup och ost.

Inga kommentarer: